zaterdag 15 februari 2014

Grevjas, 4 spelers (2x2) - Spelregels

Dit type jas spelen ze voornamelijk op de Faeröer eilanden. Wat een neef van het Honderden tussen Groot Brittanië, Nederland, IJsland en Noorwegen in doet weet waarschijnlijk niemand meer. Speel het voor de correcte sfeer op een wei met schapen in de winter. De regels die ik heb zijn lastig te ontcijferen, maar dit zou ongeveer moeten kloppen.


Spelers; 4 spelers, in twee vaste partnerschappen die om en om zitten

Kaarten & kaartpunten; 32 kaarten, piket spel
De slagvolgorde is klassiek, met de 10 laag;
Troefboer (Jas, 20pt) - Troef Negen (Nel, 14pt) - Aas (11) - Heer (3) - Dame (2) - Boer (1) - 10 (10)- 9 (0) -8 (0) -7 (0)
Er zijn in totaal 141 kaartpunten, plus nog 5 voor de laatste slag.

Het doel is om als eerste 100 punten te behalen, en dat tijdens het spel te claimen.

Delen;
De eerste deler wordt bepaald door te couperen, hoogste kaart deelt. Winnaar van de laatste slag deelt altijd in de volgende hand. Achterhand mag couperen om troef te bepalen, of op het dek tikken om aan te geven dat de onderste kaart troef zal worden.

Deler deelt 8 kaarten, 3x2x3, maar neemt (denk ik) zelf áltijd de gedraaide troef als laatste kaart.

Er vindt nu een korte roemronde plaats, voorhand begint met declareren
Sequentie van 3; 20 punten
Sequentie van 4; 50 punten
Andere soorten roem zijn meer dan 100 punten waard, echter scoren ze als gewonnen handen, de hand wordt verder gewoon uitgespeeld.
4 boeren; 100 punten
4 dames; 200 punten
4 heren; 300 punten
4 azen; 400 punten
sequentie van 5 of meer; 500 punten

Alleen de beste roem scoort voor de zijde die dit declareerde, bepaald door het meeste aantal kaarten waaruit de roem bestaat, of anders de hoogste kaart. In principe scoor je de roem direct, echter, een uitzondering hierop is wanneer iemand op dit moment verklaart een pit te gaan behalen, deze persoon zal alle aangekondigde roem scoren als de pit slaagt. Je bent nooit verplicht te roemen, geheimhouden is soms verstandig.

De slagen worden nu vrij standaard uitgespeeld, voorhand begint met uitkomen. Je moet in principe altijd de bloem die gevraagd wordt bedienen als je kunt; je mag echter ook altijd troeven. Als je niet kunt bedienen mag je kiezen of je troeft of bedient. Als troef gevraagd wordt moet je dus ook bedienen, behalve wanneer je alléén nog de Jas hebt, die mag je terughouden. Overtroeven hoeft dus nooit.

Je mag Stuk roemen op het moment dat je de tweede van hen aan een slag speelt, dit scoort je 20 punten. Stuk wordt afgekeurd als de tegenpartij een pit draait.

Je scoort in streepjes, 1 voor iedere 100 punten. De eerste zijde die correct "honderd" claimt tijdens het spel wint dus een streep, maar twee strepen als de tegenpartij onder jan is, onder 51 punten. Een pit scoort je in totaal 400 punten. Als geen van de zijdes 100 bereikt in een hand, dan deelt degene die de laatste slag pakt en de punten tellen door in de volgende ronde.

Speel tot een vast aantal streepjes, bijvoorbeeld 10. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten