zaterdag 15 februari 2014

Klop / Clobyosh / Bela, 2 of 3 spelers - Spelregels


Klop / Bela / Clobyosh, 2 of 3 spelers

Onderaan de beschrijving staat de 3 speler variant.

Soldaten spelen Klop
Dit spel lijkt sterk op Smousjas, alleen dan zonder de eerste fase. Het wordt nog altijd veel gespeeld op sommige plekken, en het is in deze zin al een flinke stap richting moderne Klaverjas in de ontwikkeling van het spel. Heer, Dame en Boer (niet troef) hebben hun nieuwe waardes 4, 3 en 2 en de 10 is hoog. "Clobyosh" is natuurlijk een duidelijk verbastering van "Klaverjas".

Kaarten; 32, piketkaarten
De slagvolgorde is Jas (Troefboer, 20) - Nel (Troef negen, 14) - Aas (11) - 10 (10) - Heer (4) - Dame (3) - Boer (2) - 9 - 8 - 7.

Delen; 
De eerste 6 kaarten worden toebedeeld, en de volgende kaart van de stok wordt voor troef gedraaid. Beide spelers mogen nu de troef accepteren of passen, door te zeggen "ik speel" of "ik pas", beginnende met de voorhand.

Of één van de spelers speelt of beiden passen maakt nog niet uit, er worden nu nog 3 kaarten toebedeeld. Pasten beide spelers, dan mogen de spelers vrij troef kiezen beginnende met voorhand; de eerder gedraaide troef mag echter niet gekozen worden. Passen beide spelers weer, dan wordt er opnieuw gedeeld.

Als de gedraaide kaart troef is geworden, dan mag degene die troef 7 heeft de kaart omwisselen voor deze troef. De overige 14 kaarten blijven buiten spel.

Roem 
Roemen vindt plaats in de eerste ronde, de enige soorten roem zijn;
Sequentie van 3 in dezelfde bloem; 20
Sequentie van 4 in dezelfde bloem; 50
(let op; voor sequenties hou je natuurlijke volgordes aan, de 10 valt dus gewoon laag, en de jas en de nel op hun normale plek).

Bela / Stuk; 20, (Heer-vrouw van troef)
Stuk mag je ook later in het spel nog declareren, door te zeggen "Stuk" wanneer je de eerste kaart speelt, en "en Brok" wanneer je de tweede kaart speelt.

Spelen;
Je moet altijd de gevraagde bloem bedienen, en troeven als je niet kunt volgen. Als troef gevraagd wordt, dan moet je overtroeven als je kunt (en zo niet alsnog ondertroeven). De Jas mag je terughouden als het je enige troef nog is.

Er zijn 10 punten te verdienen met de laatste slag.

Score;
De verdediger telt altijd eerst roem en kaartpunten, en mogelijk laatste slag. Zijn punten tellen altijd. De troefmaker scoort alleen als zijn punttotaal hoger is. Is dat niet zo, dan gaat hij nat en gaan al zijn punten naar de verdediger.

Winnaar deelt de nieuwe hand (omdat de voorhand een voordeel heeft).

Roem telt alleen als je minimaal een slag behaalt. De winnaar is de eerste die meer dan 500 punten weet te bemachtigen, echter, als de roem in het spel je over de 500 brengt mag je het spel middenin eindigen.

Varianten;


Niet alle regio's spelen met de regel dat je de jas mag terughouden.
Sommigen spelen dat je het spel niet kunt eindigen met roem.
Sommigen spelen dat je het spel kunt eindigen in de eerste drie rondes met de tot dan toe verzamelde kaarten in je slagen.

Schots;
Schotten spelen dat troeven die waardeloos zijn niet mogen leiden, behalve als je niet anders kan.

Schmeiss;
Tijdens het troefmaken kun je naast "passen" of "spelen" ook "schmeiss" bieden; dit is een aanbod om Speler te worden of de hand te verlaten, maar de tegenspeler mag dit kiezen. Dit is dus een manier om de tegenspeler te blokkeren om zelf te kunnen spelen. Veel soorten tweepersoons klaverjas kennen een dergelijk bod, alleen wordt het zelden nog daadwerkelijk gebruikt.

3 spelers;

Speelt hetzelfde, er zijn minder verborgen kaarten. Spelers spreken en spelen om de beurt, met de klok mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten