vrijdag 6 september 2013

Bezique, 2 spelers - Spelregels



Aantal spelers; 2
Kaarten; 64 kaarten, 2x een piketspel (A-10-H-V-B-9-8-7)


Dit is ongetwijfeld één van de meest interessante kaartspellen voor twee personen. Speelt makkelijk weg en toch een hersenkraker. Gebruik een kettingzaag om de spanning te snijden, of een flink aantal flessen rode wijn!

Delen; coupeer om te bepalen wie eerst deelt. Deel 8 kaarten uit aan iedere speler in sets van 2 of 3. Draai de volgende kaart voor troef, en leg de stok hierbovenop zodat de kaart nog wel zichtbaar is. Is de gedraaide troef een 7, dan scoort de Deler 10 punten.

Spel

Tegenspeler van de Deler komt als eerste uit. Het spel wordt uitgespeeld in slagen, wat wil zeggen dat de spelers ieder telkens om de beurt een kaart moeten spelen, waarna één van de twee kaarten de slag (beide kaarten) wint. Winnaar van de slag leidt de nieuwe slag. De slag wordt gewonnen door de hoogste troefkaart die gespeeld is, of anders de hoogste kaart in de bloem waar de leider mee kwam.

Zolang er nog kaarten op de Stok liggen, mag je iedere willekeurige kaart aan de slag spelen. De winnaar van de slag trekt een kaart van de Stok, daarna doet de andere speler hetzelfde. Van hoog naar laag zijn de kaarten in de slag waard; A-10-H-V-B-9-8-7. 

Tijdens het spel kun je punten op de kaarten verzamelen, voor iedere Aas en / of Tien die je in een slag wint krijg je onmiddelijk 10 punten. Wanneer je een Troef 7 aan een slag speelt, krijg je ook 10 punten. Voor de andere kaarten krijg je niet direct punten.

Wanneer een speler een slag wint, mag hij - alvorens een kaart van de Stok te trekken - één combinatie van kaarten in zijn hand roemen (en ook echt maar één!).  Geroemde kaarten blijven onderdeel van je hand, maar worden open voor je neergelegd. Eenzelfde combinatie mag maar één keer geroemd worden. Reeds geroemde kaarten mogen slechts opnieuw gebruikt voor roem als het een roem betreft die gelijk of méér punten waard is dan de vorige roem waar de kaart onderdeel van uit maakte. 

Toegestane combinaties;
Vijf hoogste troeven (A-10-H-V-B); 250 punten
Vier Azen; 100 punten
Vier Heren; 80 punten
Vier Vrouwen; 60 punten
Vier Boeren; 40 punten
Stuk (Troef Heer & Troef Vrouw); 40 punten
Marias (Heer & Vrouw van dezelfde niet-Troef bloem); 20 punten
Bezique (♦ Boer en Vrouw); 40
Dubbele Bezique (♦ Boer,♦ Boer, Vrouw, Vrouw); 500 punten
Een speciale roem is de Dix; dit is het omwisselen van de troef 7 (vanuit je hand) met de gedraaide troefkaart; 10 punten

Het is aan te raden kaartpunten voor Azen, Tienen en Troef Zevens bij te houden met fiches die ieder 10 punten waard zijn.

Zodra de laatste kaart van de Stok getrokken is (altijd de gedraaide troef of troef 7), mag er niet meer geroemd worden. Neem alle openliggende kaarten weer op handen. De laatste acht slagen worden nu uitgespeeld. De laatste slag is 10 punten waard. Er gelden voor dit deel andere regels, je moet namelijk wanneer je als tweede aan de slag gooit altijd een kaart in dezelfde bloem spelen als de kaart van de leider. Tevens moet je een hogere kaart spelen als je de hebt (dus niet alleen in troef).  Kun je niet bedienen, dan ben je verplicht een troef te spelen.

Het gebruik van 2 kaartspellen maakt dit spel danig ingewikkeld. Het spel verschilt subtiel op een aantal andere punten van Marjolet;
Tienen kunnen nooit in een carré geroemd worden, Boeren juist weer wel
Er zijn geen punten voor het verliezen van de laatste slag in het eerste deel.
Er zijn geen extra punten voor het winnen van alle slagen in het laatste deel.

Variant

Klaverjas & Hartendame; Sommigen spelen dat wanneer ruiten of schoppen troef is, de Bezique combinatie gevormd wordt door  Boer &  Vrouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten