donderdag 29 augustus 2013

Dekjas / Marseillaise, 2 spelers - Spelregels



Dit is een Belote variant voor 2 spelers waarbij je geen kaarten in je handen hebt.

Spelers; 2
Kaarten; Piketspel, A-H-B-V-10-9-8-7 in iedere bloem
Delen; Deel 16 gedekte kaarten op tafel, 8 voor iedere speler. Deel bovenop iedere gedekte kaart één open kaart. Alle 32 kaarten zijn nu verdeeld.
Troef; De laatste gedraaide kaart bepaald troef voor de hand.


Bieden;
Er volgt nu een biedronde om te kijken of één van de spelers wil spelen op de gedraaide troef, daarmee verklarend dat hij méér punten probeert te behalen dan iedere andere speler individueel. Wanneer beide spelers passen, dan volgt er een tweede biedronde waarin de spelers vrij een troef mogen kiezen of passen. Mochten beiden weer passen, dan moet de Voorhand spelen op een gekozen kleur (hij is de 'Koe').

Een speler mag ook 'Smous' bieden, een aanbod om óf Speler te worden, óf opnieuw te delen. De tegenstander moet in het geval van Smous kiezen of de Smousbieder Speler mag worden of dat er een nieuwe deling komt.

Spel

Het spel wordt uitgespeeld in slagen, waarbij de openliggende kaarten de hand van de speler vormen. Zodra een openliggende kaart gespeeld wordt, moet de onderliggende kaart omgedraaid worden, welke vervolgens beschikbaar komt voor de hand.

Slagwaarde en punten van de kaarten zijn als in Klaverjas, op volgorde van slagwaarde en punten tussen haakjes; Troef Boer (20) - Troef Negen (14) - Aas (11) - Tien (10) - H (4) - V (3) - andere Boeren (2) - overige kaarten (0). Totaal dus 152 punten op de kaarten, op de laatste slag zitten 10 punten.

Voorhand leidt de eerste slag. Je moet kleur bekennen als je kunt, of anders troeven en altijd overtroeven indien mogelijk. Ondertroeven is verplicht als je niet kunt overtroeven. Kun je niet bedienen of troeven, dan mag je iedere kaart op gooien.


Roem

Direct na het winnen van een slag mag er geroemd worden, voor combinaties van kaarten die open liggen en bij je hand horen. Tel de roem gescheiden, op het einde van de hand telt alléén de roem van de speler die de hoogste roem heeft kunnen declareren.
Carré boeren; 200 punten, carré negens; 150 punten, carré azen, heren, tienen of vrouwen; 100
Sequentie in één kleur van 5 of meer; 100 punten, van 4; 50 punten, van 3; 20 punten.
Voor sequenties geldt altijd een volgorde van A-H-V-B-10-9-8-7, ook in troef.
Kaarten mogen in meerdere roem tellen, éénmaal in een carré, éénmaal in een sequentie
Het aantal kaarten is bepalend in welke roem hoger is, of anders de kaart met de hoogste slagwaarde die de roem bevat.

Stuk (Heer & Vrouw van troef) telt voor 20 punten, je moet "Stuk" zeggen bij het spelen van de eerste van de twee, en "Brok" bij de tweede.

Scores
Scores worden afgerond naar de dichtstbijzijnde tientallen.
Als de Troefmaker meer scoort dan de andere speler, dan scoort iedereen aan roem en gewonnen punten in slagen. Scoort hij lager dan de andere speler, dan scoort hij niets, en zijn punten gaan naar de andere speler. Bij gelijkspel gaan de punten in reserve voor de winnaar van de volgende hand.

Kapot / Pit; Mocht een speler alle slagen halen, dan krijgt hij een bonus van 100 punten. Spelers mogen wel altijd voor roem scoren als ze geen Troefmaker waren en geen slagen behaalden, maar niet als ze daarmee het spel winnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten