zondag 18 augustus 2013

Kleintje Klaverjas, 2-6 spelers - Spelregels

Wie kent het niet, een 'kleintje klaverjas leggen'? *Ahum*, veel mensen niet meer, zo blijkt, sinds de Poker hype van de jaren 90. Dit spel is vooral aan te raden laat op de avond, wanneer alcohol, gezelligheid en drukte ervoor zorgen dat de meer serieuze kaartspellen niet meer mogelijk zijn.


Spelers; 2-6
Speelrichting; kloksgewijs
Kaarten; 32, A-H-V-B-10-9-8-7
Delen; de Deler beslist of er 1, 2, 3, 4 of 5 kaarten worden uitgedeeld aan iedere speler, en vervolgens ook 0 tot 5 kaarten aan de Skart. Deler kiest vrijelijk of de Skart open of dicht op tafel gelegd wordt. Iedere volgende deler maakt zijn eigen keuzes hierin.

Bieden om troef;
Beginnend bij de voorhand biedt iedere speler het aantal punten dat hij denkt te gaan halen in slagen, mocht hij Speler worden en troef kiezen. Ieder opéénvolgend bod moet hoger zijn dan het vorige. Als je geen hoger bod wil uitbrengen dan de vorige speler, dan pas je. Een gepaste speler mag niet meer mee bieden. Hoogste bieder wordt Speler. 

Skart;
De speler mag de Skart op handen nemen, noemt de troefkleur, en legt gesloten evenveel kaarten naar keuze weer af. De winnaar van de laatste slag wint ook de kaarten in de Skart.

Spel;
Er wordt uitgespeeld in slagen, wat betekent dat iedere speler om de beurt een kaart opgooit onder bepaalde restricties (een slag), en dat een bepaalde persoon de kaarten wint. De winnaar van de slag leidt de volgende slag. Voorhand leidt de eerste slag.

Gewoonlijk is de slaghoogte van de kaarten; A-10-H-V-B-9-8-7, echter in troef is dat B-9-A-10-H-V-8-7. Troefboer is genaamd de Jas, de troef negen de Manel of Nel. De punten op de kaarten zijn als volgt;
Jas (20), Nel (14), Aas (11), Tien (10), H (4), V (3), overige boeren (2). Er zijn 10 punten op de laatste slag.

De slag wordt gewonnen door de speler die de hoogste troef aan de slag speelde, of anders door de speler die de hoogste kaart speelde in de gevraagde kleur. Met gevraagde kleur wordt bedoeld de bloem waarmee de leider van de slag uitkwam. De andere spelers zijn verplicht de gevraagde bloem te volgen als ze dat kunnen, en te troeven wanneer ze dat niet kunnen. Troef mag ook gevraagd worden. Als een troef gespeeld moet worden, is het verplicht om een hogere troef te spelen dan iedere reeds gespeelde troef aan de slag, indien mogelijk (overtroeven). Als overtroeven niet mogelijk is, moet je een lagere troef spelen (ondertroeven). Kan men niet bedienen of troeven, dan mag men een kaart naar keuze opgooien.

Er is geen roem, behalve Stuk (heer & vrouw van troef), wat 20 punten mindering brengt op het geboden aantal punten indien voor de Speler. De Speler mag deze reeds op handen hebben en declareren wanneer hij de eerste van de twee speelt, of winnen wanneer ze aan dezelfde slag vallen. De Verdedigers kunnen geen Stuk op handen declareren, maar wel winnen in een slag, in welk geval de Speler 20 punten meer dan zijn bod moet behalen.


Score
Als de Speler het geboden aantal punten haalt, dan verliezen alle andere spelers 1 spelpunt. Verliest hij, dan verliest hij zelf een spelpunt. Houdt deze bij met dobbelstenen, beginnend op 6. Spelers worden geëlimineerd wanneer ze geen hun laatste punt verliezen. De eerste speler die uitkomt op 0 mag nog één keer meespelen alsof hij nog een extra punt had ('op de kip'). 

Variant;
Kleintje Klaverjas met Spit / Spitsen; Als de Speler minder dan 50 punten bood, dan is het spel 1 punt waard, van 50 tot 100 2 punten, 100 of meer 3 punten.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten