maandag 2 september 2013

Marjolet, 2 spelers - Spelregels


Aantal spelers; 2
Kaarten; 32, piketspel (A-10-H-V-B-9-8-7)

Marjolet was ooit een wijd verspreid spel in Frankrijk, totdat Bezique de populariteit voor dit type kaartspel overnam.  Echter, in zuidwest Frankrijk spelen ze het nog altijd veel, een goede fles Bordeaux of Armagnac erbij zal dan ook niet misstaan =). Het spel lijkt nauw verwant aan Smousjassen, omdat het een trek-en-slag lid van de punttroef familie is voor twee personen.

Dit is echter geen jasspel; hoewel de boer van troef een speciale rol speelt, behouden de troef boer en negen hun normale positie in de punt- en rangorde. Marjolet speelt redelijk snel weg doordat het aantal handkaarten, de mogelijke roem en het aantal kaartpunten beperkt is. De focus ligt hierdoor op het verzamelen van Tienen en Azen, maar ook op de waardevolle laatste slag.

Delen; coupeer om te bepalen wie eerst deelt. Deel 6 kaarten uit aan iedere speler in sets van 2 of 3. Draai de volgende kaart voor troef, en leg de Stok hier dwars bovenop zodat de kaart nog wel zichtbaar is. Is de gedraaide troef een 7, dan scoort de Deler 10 punten.

Spel

Tegenspeler van de Deler komt als eerste uit. Het spel wordt uitgespeeld in slagen, wat wil zeggen dat de spelers ieder telkens om de beurt een kaart moeten spelen, waarna één van de twee kaarten de slag (beide kaarten) wint. Winnaar van de slag leidt de nieuwe slag. De slag wordt gewonnen door de hoogste troefkaart die gespeeld is, of anders de hoogste kaart in de bloem waar de leider mee kwam. De volgorde van de kaarten van hoog naar laag is; A-10-H-V-B-9-8-7.

Zolang er nog kaarten op de Stok liggen, mag je iedere willekeurige kaart aan de slag spelen. De winnaar van de slag trekt een kaart van de Stok, daarna doet de andere speler hetzelfde.

Tijdens het spel kun je punten op de kaarten verzamelen, voor iedere Aas en / of Tien die je in een slag wint krijg je onmiddelijk 10 punten. Wanneer je de Troef 7 aan een slag speelt, krijg je ook 10 punten.

Wanneer een speler een slag wint, mag hij - alvorens een kaart van de Stok te trekken - één of meerdere combinaties van kaarten in zijn hand roemen. Geroemde kaarten blijven onderdeel van je hand, maar worden wel open voor je neergelegd. Je mag de kaarten dus gewoon blijven gebruiken voor slagen. Exact dezelfde combinatie mag maar één keer geroemd worden.

Toegestane combinaties;
Vier Azen; 100 punten
Vier Tienen; 80 punten
Vier Heren; 60 punten
Vier Vrouwen; 40 punten
Stuk (Troef Heer & Troef Vrouw); 40 punten
Marias (Heer & Vrouw van dezelfde niet-Troef bloem); 20 putnen
Troef Marjolet (Troef Boer & Troef Vrouw); 40 punten
Marjolet (Troef Boer & een niet-Troef Vrouw); 20 punten
Dix; Speciale roem, dit is het omwisselen van de troef 7 (vanuit je hand) met de gedraaide troefkaart; 10 punten

Het is aan te raden roem en kaartpunten bij te houden met fiches die ieder 10 punten waard zijn.
De speler die de laatste kaart trekt (altijd de gedraaide troef óf de troef 7), krijgt 10 punten. Deze speler verloor dus de laatste slag van het eerste deel!

De laatste zes slagen worden nu uitgespeeld. De laatste slag is 10 punten waard, en nog eens 40 punten extra als je al de zes laatste slagen haalt. Voor dit deel gelden andere regels; wanneer je niet leidend bent in de slag ben je namelijk verplicht de gevraagde bloem te bedienen (een kaart uit dezelfde bloem als waar de tegenstander mee leidde), en zelfs ook een hogere kaart te spelen zolang je die hebt. Kun je niet bedienen, dan moet je een troef spelen, zolang je kunt. Ook in dit deel van het spel mag je roemen, je hoeft niet je kaarten op tafel te laten liggen.

De score wordt bijgehouden van hand tot hand, degene die het eerst de 500 bereikt, wint.

Varianten



Sommigen spelen dat de Marias plaats vindt tussen Boer & Vrouw van dezelfde niet-Troef bloem in plaats van de Heer-Vrouw combinatie.

Sommigen spelen dat de winnaar van de laatste slag van het eerste deel 10 punten wint in plaats van de verliezer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten