donderdag 13 februari 2014

Amerikaans Jokeren, 2-4 spelers - Spelregels

Amerikaans jokeren is nagenoeg hetzelfde spel als jokeren, een typische drift rummy, alleen plaatst het restricties op het aantal rondes en de manier van op tafel komen.

Kaarten; 108 kaarten, 2x52 standaard pakken & 4 jokers
Spelers; 2-4 spelers. Jokeren speel je typisch met twee decks als je met meer dan 2 spelers bent, maar het aantal spelers en pakken kaarten kan aangepast worden naar wens.
Delen; Iedereen krijgt 13 kaarten.

Schudt de kaarten, en leg ze als een gedekte stok neer.
Draai één kaart open om de aflegstapel te beginnen; er volgt nu speciale een ronde om te zien of iemand deze eerste kaart wil hebben en wisselen met een andere kaart, dit is de enige actie die mag worden uitgevoerd in deze speciale ronde. De voorhand (speler links van de deler) begint hiermee, en of de kaart wordt aangenomen of niet, het gewone spel begint pas nadat iedereen heeft gepast hierop óf dat iemand de kaart heeft aangenomen. Voorhand begint altijd het normale spel.

Het doel is zoals bij alle soorten drift rummy zo snel mogelijk je kaarten zien kwijt te raken in legale combinaties en met zo min mogelijk (straf)punten in je handen overblijven.

Toegestane combinaties zijn sets & sequenties;
- Set; 3 of meer kaarten van dezelfde rang (bijvoorbeeld vier zevens of vier boeren).
- Sequentie; 3 of meer kaarten opéénvolgend in dezelfde bloem

Het spel speelt zich over een vast aantal rondes.
Er zijn restricties op de eerste combinatie die je mag uitleggen in een ronde, afhankelijk van de ronde waarin men zich bevindt.

1. Een set van minimaal 3 kaarten
2. Een sequentie van minimaal 3 kaarten
3. Minimaal 40 punten
4. Een sequentie van minimaal 4 kaarten
5. Een sequentie van minimaal 5 kaarten
6. In één keer uit

In een beurt dat je uitkomt mag je alléén de betreffende combinatie leggen die nodig is om uit te komen. Een uitzondering hierop is als je in één keer helemaal uit kunt.

Als de eerste speciale ronde is geweest, begin je een beurt een kaart van de stok te trekken, óf de bovenste open kaart van de aflegstapel. Hierna mag je sets & sequenties aanleggen, maar ook losse kaarten aan reeds bestaande sequenties, zij het van jezelf of van anderen als je eenmaal bent uitgekomen.
Een beurt eindig je door een kaart (open) op de aflegstapel te leggen.

Jokers nemen een speciale rol in, je kunt ze in principe voor iedere kaart inzetten.
Bij het aanleggen moet je aangeven welke kaart ze voorstellen.
Anderen mogen de betreffende natuurlijke kaart omruilen tijdens hun beurt voor deze kaart, op voorwaarde dat ze de joker meteen weer inzetten voor een nieuwe sequentie of set.
Ook dit mag je alleen doen als je al bent uitgekomen.

De winnaar van een hand is degene die na afleg op de aflegstapel geen kaarten meer in zijn heeft.
Deze speler krijgt geen strafpunten. De overige spelers krijgen strafpunten op de kaarten nog in hun hand;

Joker; 25 punten, behalve als je nog niet op tafel bent; dan 10 punten
Aas; 11 punten
Hofkaarten; 10 punten
2 t/m 10; getalwaarde van de kaart

De punten worden over de rondes heen worden cumulatief bijgehouden.
Degene met het minste punten op het eind van dit aantal handen wint.

Het spel kan niet eindigen voordat iedereen minimaal één beurt heeft gehad.

Is de stok op, schudt dan de aflegstapel tot een nieuwe stok.

Let op dat bestaande sets en sequenties op tafel niet mogen worden verbroken.

Variaties;
- Joker stelt in sets niet een vaste kaart voor, waardoor er soms meerdere natuurlijke kaarten voor kunnen verwisseld.
- Joker mag je niet in je eerste set of sequentie gebruiken.
- Schudt de stok niet tussendoor om een klassieke geheugencomponent toe te voegen
- Je mag alleen de bovenste afleg pakken als je die meteen weer gebruiken kunt
- Joker mag terug in de hand bij het omwisselen met een natuurlijke kaart
- Begin met slechts 7 kaarten
- Twee kaarten trekken per beurt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten