donderdag 13 februari 2014

Jokeren, 2-4 spelers - Spelregels


Jokeren was altijd één van de meest gespeelde spellen in Nederland. Of dat nog zo is heb ik weinig informatie over, echter, de inmiddels standaard klassieke speelkaarten hier worden "jokerkaarten" genoemd. Jokeren is in feite een eenvoudige rummy variant.

Kaarten; 108 kaarten, 2x52 standaard pakken & 4 jokers
Aantal spelers; 2-4 spelers, of meer. Jokeren speel je typisch met twee decks als je met meer dan 2 spelers bent. Meer dan 4 is in principe ook mogelijk, voeg dan gewoon meer decks toe en deel net iets minder kaarten uit.
Delen; Iedereen krijgt 13 kaarten.



Schudt de kaarten, en leg ze als een gedekte stok neer. Draai één kaart open om de aflegstapel te beginnen.
Het doel is zoals bij alle soorten drift rummy zo snel mogelijk je kaarten zien kwijt te raken in legale combinaties en met zo min mogelijk (straf)punten in je handen overblijven.

Toegestane combinaties zijn sets & sequenties;
- Set; 3 of meer kaarten van dezelfde rang (bijvoorbeeld vier zevens of vier boeren).
- Sequentie; 3 of meer kaarten opéénvolgend in dezelfde bloem

Een beurt begin je door een kaart van de stock te trekken, of de bovenste open kaart van de aflegstapel.
Hierna mag je sets & sequenties aanleggen, maar ook losse kaarten aan reeds bestaande sequenties, zij het van jezelf of van anderen. Een beurt eindig je door een kaart (open) op de aflegstapel te leggen.

Jokers nemen een speciale rol in, je kunt ze voor iedere kaart inzetten. Bij het aanleggen moet je aangeven welke kaart ze voorstellen. Anderen mogen de betreffende natuurlijke kaart omruilen tijdens hun beurt voor deze kaart,op voorwaarde dat ze de joker meteen weer inzetten voor een nieuwe sequentie of set.
Ook dit mag je alleen doen als je al op tafel bent met minimaal één combinatie.

De winnaar van een hand is degene die na afleg op de aflegstapel geen kaarten meer in zijn heeft.
Deze speler krijgt geen strafpunten. De overige spelers krijgen strafpunten op de kaarten nog in hun hand;

Joker; 25 punten
Aas; 11 punten
Hofkaarten; 10 punten
2 t/m 10; getalwaarde van de kaart

De punten worden over een vooraf bepaald aantal handen cumulatief bijgehouden (iedereen moet even vaak delen). Degene met het minste punten op het eind van dit aantal handen wint. Het spel kan niet eindigen voordat iedereen minimaal één beurt heeft gehad.

Is de stok op, schudt dan de aflegstapel tot een nieuwe stok.

Variaties;
- Joker stelt in sets niet een vaste kaart voor, waardoor er soms meerdere natuurlijke kaarten voor kunnen verwisseld.
- Joker mag je niet in je eerste set of sequentie gebruiken.
- Eerste uitkomst is minimaal 40 punten
- Schudt de stok niet tussendoor om een klassieke geheugencomponent toe te voegen
- Je mag alleen de bovenste afleg pakken als je die meteen weer gebruiken kunt
- Joker mag terug in de hand
- Begin met slechts 7 kaarten
- Twee kaarten trekken per beurt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten